MAKNA DALAM TUTURAN DI AKUN INSTAGRAM JOKOWI: PENDEKATAN BEHAVIORISME

Eko Purnomo, Miftakhul Huda

Abstract


Meaningful utterance if it has implications for speech partners. This study aims to describe behaviorism meaning in Jokowi’s utterances on Instagram. This study is descriptive qualitative. Data sources are captions on Jokowi’s Instagram, national news sites, and government websites. Data are Jokowi's utterances in the form of captions on Jokowi's Instagram, news, and the government's official website which contain the meaning of behaviorism and people's behavior. Data collection techniques in this study use reading, documentation, and continued note-taking. Data analysis techniques use pragmatic identity method then followed by intertextuality analysis. The results of this study indicate that Jokowi's utterances contain Behaviourism meanings are (1) asking, (2) hoping, (3) optimistic, and (4) reminding. It is possible that Jokowi’s utterances as a president in Indonesia is still being listened to by his subordinates or his people because Jokowi’s utterances are implied and implemented by the intended speech partners.


Keywords


Makna; Behaviorisme; Instagram; Jokowi

Full Text:

PDF

References


Abadi, I. M., Nurhadi., dan Basuki, I. A. (2016) ‘Bentuk Hegemoni Kekuasaan dalam Tuturan “Jokowi”’, JPH - Jurnal Pendidikan Humaniora, 4(4), pp. 209–217.

Adinda, S. dan Pangestuti, E. (2019) ‘Pengaruh Media Sosial Instagram @exploremalang terhadap Minat Berkunjung Followers ke Suatu Destinasi (Survei pada Followers @explormalang)’, Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 72(1), pp. 176–183.

Aydogan, H. (2017) Psychology of Language. Lambert: Academic Publishing.

Cooper, E. D. (2018) Filsafat dan Sifat Bahasa. Edited by A. S. Ibrahim. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Damanhuri, P. (2014) ‘Implikatur Percakapan Dalam Kontak Interpersonal Orangtua Terhadap Anak’, Prosiding Prasasti, pp. 159–165.

Darwis, A. (2019) ‘Tindak Tutur Direktif Guru Di Lingungan SMP Negeri 19 PALU : Kajian Pragmatik’, Bahasa dan Sasta, 4(2), pp. 21–30.

Djokowidodo, A. dan Dani, R. A. (2020) Psikopragmatik dalam Tuturan Wacana Iklan’, Sastra Indonesia, 9(15), pp. 151–157.

Fatimah, N. F., Sulistyo, T. E. dan Shaddhono, K. (2017) ‘Interpretasi Tuturan Persuasif Iklan untuk Meningkatkan Ekonomi Kreatif’, Elic, pp. 325–330.

Fauziah, R., Ratnamulyani, I. A. dan Kusumadinata, A. A. (2018) ‘Efektifitas Promosi Destinasi Wisata Rekreasi Gunung Pancar Melalui Postingan Instagram Media Sosial’, Jurnal Komunikatio, 4(1), pp. 27–40.

Fitriah, F. dan Fitriani, S. S. (2017) ‘Analisis Tindak Tutur dalam Novel Marwah di Ujung Bara Karya R.H. Fitriadi’, Master Bahasa, 5(1), pp. 51–62.

Fitriani, Y. (2017) ‘Analisis Pemanfaatan Berbagai Media Sosial sebagai Sarana Penyebaran Informasi bagi Masyarakat’, Paradigma - Jurnal Komputer dan Informatika, 19(2), p. 152.

Guruh, G. dan Kinanti, K. P. (2021) ‘Analisis Kesopanan Berbahasa Warganet Di Kolom Komentar Instagram “Joko Widodo’, Prosiding Seminar Nasional Sastra, Lingua, Dan Pembelajarannya (Salinga), (1), pp. 336–341.

Hapsari, I. dan Girsang, L. R. (2017) ‘Makna Optimisme Dalam Iklan Politik “Wujudkan Mimpi Bersama Jokowi-JK” (Analisis Semiotika Saussure Pada Scene Yang Menunjukkan Tagline JOKOWI-JK ADALAH KITA)’, SEMIOTIKA: Jurnal Komunikasi, 9(1), pp. 142–178.

Huda, M. (2018a) ‘Blended Learning : Improvisasi dalam Pembelajaran Menulis Pengalaman’, Lensa: Kajian Kebahasaan, Kesusastraan, dan Budaya, 8(2), pp. 117–130. doi: https://doi.org/10.26714/lensa.8.2.2018.117-130.

Huda, M. (2018b) ‘Strategi Berpikir Integratif dalam Pembelajaran Membaca Lintas Kurikulum di Sekolah Dasar’, Jurnal Kredo, 1(2), pp. 26–35. doi: ttps://doi.org/10.24176/kredo.v1i2.1995.

Huda, M. et al. (2021) ‘Higher Order Thinking Skills (HOTS) Dalam Materi Dan Soal Pada Buku Pelajaran Bahasa Indonesia’, 16(02), pp. 128–143. doi: 10.23887/prasi.v15i01.40671.

Isodarus, P. B. (2021) ‘Kalimat langsung dan kalimat tidak langsung dalam wacana berita tertulis berbahasa indonesia’, Widyaparwa, 49(21), pp. 173–183.

Iye, R. et al. (2020) ‘Makna Dan Fungsi Emosi Mahasiswa Kota Baubau Dalam Ranah Demonstrasi’, Uniqbu Journal Of Social Sciences (UJSS), 1(1), pp. 25–37.

Jamshed, S. (2014) ‘Qualitative research method-interviewing and observation’, Journal of basic and clinical pharmacy, 5(4), p. 87.

Kilyeni, A. (2015) ‘Likes, Tweets and Other “Friends”: Social Media Buzzwords from a Terminology Perspective’, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 192, pp. 430–437. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.06.059.

Kusmanto, H. et al. (2019) ‘Realisasi Kesantunan Berkomunikasi Pada Media Sosial Instagram @Jokowi: Studi Politikopragmatik’, PARAFRASE : Jurnal Kajian Kebahasaan & Kesastraan, 19(2), pp. 119–130. doi: 10.30996/parafrase.v19i2.2648.

Kusuma, A. B. (2018) ‘Pemerolehan Bahasa Pertama Sebagai Dasar Pembelajaran Bahasa Kedua (Kajian Psikolinguistik)’, Al-Manar, 5(2), pp. 118–141. doi: 10.36668/jal.v5i2.10.

Lambton-Howard, D., Kiaer, J. dan Kharrufa, A. (2021) ‘“Social media is their space”: student and teacher use and perception of features of social media in language education’, Behaviour and Information Technology, 40(16), pp. 1700–1715. doi: 10.1080/0144929X.2020.1774653.

Mahsun (2019) Metode Penelitian Bahasa: Tahapan, Strategi, Metode, dan Tekniknya. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Manampiring, R. A. (2015) ‘Peranan Media Sosial Instagram Dalam Interaksi Sosial Antar Siswa SMA Negeri I Manado’, Jurnal Acta Diurna, 4(4), pp. 1–8.

Mercer, S. (2018) ‘Psychology for language learning: Spare a thought for the teacher’, Language Teaching, 51(4), pp. 504–525. doi: 10.1017/S0261444817000258.

Muktadir, A. (2018) ‘Aneka Implikatur Yang Terkandung Dalam Tindak Tutur Novel “Ketika Derita Mengabadikan Cinta”’, Jurnal PGSD, 9(3), pp. 340–346. doi: 10.33369/pgsd.9.3.340-346.

Nugraha, D. dan Suyitno, S. (2021) Kritik dan Penelitian Sastra. Surakarta: Muhammadiyah University Press.

Oktaviana, M. et al. (2021) ‘Budaya komunikasi virtual di Twitter dan Tiktok: Perluasan makna kata estetik’, Satwika : Kajian Ilmu Budaya dan Perubahan Sosial, 5(2), pp. 173–186. doi: 10.22219/satwika.v5i2.17560.

Prayitno, H. J. et al. (2019) ‘The Politeness Comments on The Indonesian President Jokowi Instagram Official Account Viewed From Politico Pragmatics and The Character Education Orientation in The Disruption Era’, Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE), 1(2), pp. 52–71. doi: 10.23917/ijolae.v1i2.8785.

Ramadhani, P. C., Suyitno, I. dan Nurchasanah, N. (2019) ‘Kesantunan Respon Tuturan Direktif dalam Film Alangkah Lucunya Negeri Ini.’, Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(3), 4(3), pp. 279–289.

Robin, P. dan Priscila, G. (2021) ‘Konstruksi Kuasa Presiden Jokowi dalam Pidato “Indonesia Darurat Corona”’, Jurnal Ilmiah Media, Public Relations, dan Komunikasi (IMPRESI) , 1(2), pp. 146–164.

Sakti, B. C. dan Yulianto, M. (2013) ‘Penggunaan Media Sosial Instagram Dalam Pembentukan Identitas Diri Remaja’, Interaksi-Online, 6(4), pp. 1–12. Available at: https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/interaksionline/article/view/21950.

Sholiha, I., Sukarno, S. dan Sukatman, S. (2020) ‘Types and Functions of Directive Speech Act Used in Al-Qur’an Surah Al-Alaq’, Jurnal Kata, 4(1), p. 133. doi: 10.22216/kata.v4i1.5250.

Siddiqui, S. dan Singh, T. (2016) ‘Social Media its Impact with Positive and Negative Aspects’, International Journal of Computer Applications Technology and Research, 5(2), pp. 71–75. doi: 10.7753/IJCATR0502.1006.

Soraya, I. (2017) ‘Personal Branding Laudya Cynthia Bella Melalui Instagram (Studi Deskriptif Kualitatif Pada Akun Instagram @Bandungmakuta)’, Jurnal Komunikasi, 8(2), pp. 30–38. Available at: http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/jkom/article/view/2654.

Sudaryanto (2015) Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa: Pengantar Penelitian Wahana Kebudayaan secara Linguistis. Yogyakarta: Sanata Dharma University Press.

Sugiyono (2015) Metode Penelitian Kuntitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabetas.

Suyatno, S. dan Susamto, D. A. (2020) ‘Intertekstualitas Sajak “Kampung” Dan Cerpen “Dilarang Menyanyi Di Kamar Mandi” Dalam Perspektif Posmodernisme’, Widyaparwa, 48(2), pp. 292–306. doi: 10.26499/wdprw.v48i2.429.

Syaleh, H. (2019) ‘Pengaruh Kepemimpinan dan Motivasi Terhadap Kinerja Pegawai Dinas Prasarana Jalan dan Jembatan Wilayah Bukittinggi’, Jurnal Benefita, 4(2), p. 221. doi: 10.22216/jbe.v4i2.2697.

Tandal, A. N. dan Egam, P. P. (2011) ‘Arsitektur Berwawasan Perilaku (Behaviorisme)’, Media Matrasain, 8(1), pp. 53–67.

Waljinah, S. et al. (2019) ‘Tindak Tutur Direktif Wacana Berita Online: Kajian Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Digital’, SeBaSa, 2(2), p. 118. doi: 10.29408/sbs.v2i2.1590.




DOI: https://doi.org/10.26499/wdprw.v50i2.960

Article Metrics

Abstract view : 234 times
PDF - 182 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats

Indexed by